Vanliga frågor

Nedan hittar du svar på vanliga frågor:
1. Kan ni både hämta och lämna min ansökan direkt hos mig?

Svar: Ja. Vi har bud som kommer och hämtar och lämnar direkt hos dig. Kontakta en av våra handläggare så hjälper vi dig.

2. Kan ni redigera ett foto jag tagit med mobilkameran till ett passfoto?

Svar: Självklart, vi hjälper dig gärna med passfoto snabbt och smidigt. Maila då ditt foto till: info@visumservice.se

3. Måste jag bifoga kontanter till min ansökan?

Svar: Nej. Visumservice lägger ut ambassadavgifter samt eventuella returkostnader och fakturerar sedan hela beloppet.

4. Måste jag bifoga returkuvert?

Svar: Nej. Det är inte nödvändigt. Visumservice skickar tillbaka handlingar enligt de önskemål som är valt på följesedeln.

5.Måste jag signera min ansökan i original?

Svar: Ja, alla ambassader kräver signatur i original på ansökan. Det ända undantaget är Kuba som utfärdar turistkort med kopior på ansökan. 

6. Hur gör jag en beställning och måste jag göra en följesedel via hemsidan?

Svar: Alla visumansökningar måste ha en följesedel, detta krävs för att vi ska veta vart vi ska returnera passet/visumet, vilken typ av returfrakt samt behandlingstid som önskas. Välj land du ska resa till under visumguiden i huvudmenyn och gå vidare därifrån för att beställa.

7.Kan jag skicka eventuella inbjudningar mm i efterhand på e-post?

Svar: Alla dokument kan skickas i efterhand via e-post om ambassaden i fråga godkänner kopior. Ta kontakt med Visumservice om du känner dig osäker kring vilka dokument som godkänns som kopior.

8.Varför måste jag skicka passet i original?

Svar: Alla ambassader (utom Kuba) kräver att passet kommer i original. Anledningen till detta är att visumet stämplas in i passet. Ambassaden vill också se att passet er giltigt och inte trasigt eller sprucket. Visumservice AB bevarar alla pass i kassaskåp och vår lokal är kopplad till en larmcentral.

9. Måste jag skicka in foton, och hur många?

Svar: De flesta ambassaderna kräver ett eller två färgfoton i original utöver fotot i passet. Det står under landsinformationen i visumguiden hur många bilder som krävs. Under "användbara tips" i huvudmenyn hittar du en guide för foton.

10. Hur lång tid tar det att få visum?

Svar: Det beror på vilket land du söker visum till. Se under landsinformationen i visumguiden hur lång behandlingstiden är eller kontakta vår kundservice för mer information.

11. Krävs det att jag besöker ambassaden personligen?

Svar: Vissa ambassader kräver personligt möte eller personlig upphämtning av sitt pass. Om det krävs, så står det informerat i visumguiden. För mer information kontakta Visumservice.

12. Vart och hur skickar jag in mina handlingar?

Svar: Skicka dina handlingar med rekommenderad post, till vår boxadress: Visumservice AB
 Box 24092
 104 50  STOCKHOLM

Spara kvitto med REK nummer som du får från posten.

Om du skickar dina handlingar med kurir/bud, eller om du vill besöka oss personligen:

Linnégatan 76 

115 23 STOCKHOLM